W minionych tygodniach banki coraz częściej kierują wobec swoich klientów frankowych wezwanie do zapłaty – nawet pomimo tego, że nie toczy się żadna sprawa sądowa. Taki dokument wśród kredytobiorców, zwłaszcza niekorzystających z pomocy adwokata wzbudza często strach. Co oznacza wezwanie z banku, jak należy na nie zareagować, czy kredytobiorcy grozi komornik? Niżej odpowiedzi na wszystkie pytania.
Aktualne działania banków są poniekąd następstwem uchwały Sądu Najwyższego z dnia 25 kwietnia 2024 roku, wydanej w sprawie o sygn. akt III CZP 25/22. W bardzo dużym skrócie, przedawnienie roszczeń banku o zwrot wypłaconego kapitału biegnie od daty pierwszego zakwestionowania umowy przez kredytobiorcę.
Dodatkowo – termin przedawnienia roszczeń banku wynosi 3 lata, a roszczeń kredytobiorcy 6 lat. Widać już chyba czego boi się bank – jego roszczenie się przedawni, a kredytobiorcy trzeba będzie zwrócić wszystkie spłaty (czy tak się ukształtuje orzecznictwo to osobny temat). Jednym ze sposobów ograniczenia tego zjawiska jest stawianie roszczeń banku w stan wymagalności – czyli właśnie wysłanie wezwania.
Wezwanie z banku świadczy jeszcze o jednej rzeczy. Skoro bank je wysyła – obawiając się przedawnienia roszczeń z umowy – to znaczy, że niezależnie od jego treści sam uważa tę umowę za wadliwą, a w konsekwencji nieważną. Jeśli więc ktoś złożył w przeszłości reklamację w sprawie umowy CHF, a bank uważa jego umowę za potencjalnie wadliwą – prawdopodobnie wyśle mu wezwanie.
Nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi na pytanie jak powinien zachować się kredytobiorca frankowy, który otrzymał wezwanie z banku. Zależy to od wielu czynników, a zwłaszcza od oczekiwań kredytobiorcy. Inne powinny być działania w przypadku woli dalszej spłaty kredytu, a inne w przypadku rozważania jego unieważnienia w przyszłości. Niezależnie od planowanych działań wezwanie z banku nie powinno pozostać bez żadnej reakcji – warto w tym zakresie skorzystać z pomocy adwokata.
Większość klientów którzy otrzymali wezwanie z banku obawia się egzekucji komorniczej. W przypadku sprawy prowadzonej przez profesjonalnego adwokata nie należy się jednak obawiać komornika. Istnieje szereg instrumentów umożliwiających zakończenie sporu z bankiem w inny sposób.
Sprawy z zakresu prawa bankowego stanowią istotny aspekt działalności kancelarii. Adwokat Wojciech Kaczmarczyk specjalizuje się w prawie bankowym, prowadząc różnorakie spory z bankami. Jako pracownik naukowy na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, gdzie prowadzi przedmioty związane z instytucjami kredytowymi oraz autor publikacji naukowych dotyczących bankowości dysponuje wiedzą niezbędną w takich sprawach. Zainteresowanych pomocą prawną zapraszamy do umówienia spotkania – tel. 605 396 946.
Pojawia się coraz więcej doniesień o klientach Domu Maklerskiego XTB pokrzywdzonych atakami zorganizowanych grup przestępczych,…
Niecały rok temu (1 sierpnia 2024 roku) Promontoria Holding 418 B.V. (kontrolowany przez fundusze) nabył…
Kancelaria z przyjemnością informuje, że w numerze 223 czasopisma naukowego Scientific Papers of Silesian University…
Zdarza się, że za sprawą różnych nieoczekiwanych wydatków oraz nieuczciwości banków i parabanków narastające odsetki…
Miło nam poinformować, że w numerze 2/2025 czasopisma naukowego Journal of Finance and Financial Law…
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał 13 lutego 2025 roku wyrok w sprawie o sygn. akt…